Medusa Halo
Připomeňme, že stávající Strix Halo tvoří 2× 8 (16) jader Zen 5, 2560 stream-procesorů RDNA 3.5 a 256bit sběrnice doplněná LPDDR5X-8000. Vše na 4nm procesu TSMC.
Nástupce, který ponese jméno Medusa Halo, bude s ohledem na 12jádrové čiplety Zen 6, postaven na 2× 12 = 24 jádrech Zen 6. Grafická část se zvětší na 3072 stream-procesorů. 256bit varianta zůstane, ale AMD má alespoň na papíře i 384bit konfiguraci. Očekávat lze, že vše vznikne na 3nm procesu TSMC.
První únik o podobě APU Medusa Halo (MLID)
384bit konfigurace může samozřejmě zůstat na papíře. Na otázku, jak je pravděpodobné, že se dostane na trh, by se snáze odpovídalo, pokud bychom měli informace o tom, co k jejímu vzniku AMD vedlo. Může to být testovací platforma pro produkt další generace, ale může jít i o snahu nabídnout produkt s vyšší kapacitou RAM. Zcela jistě nejde o snahu o zvýšení datové propustnosti, které má již stávající Strix Halo díky Infinity Cache víc než dost. Na stávající Strix Halo AMD demonstrovala, že oproti grafickým kartám s omezenou kapacitou paměti může APU s 96 GB RAM akcelerovat větší AI modely, což může být zajímavé pro AI vývojáře. Budoucí LPDDR paměti zajisté nabídnou vyšší kapacitu než stávající, ale rozšíření sběrnice na 384bit by přineslo možnost 50% navýšení kapacity nad rámec běžné evoluce a umožnilo vybavení tohoto APU až třeba 192 GB RAM. Je možné, že AMD vyčká, jak se zájem o taková řešení v AI segmentu vyvine (a jak se vyvine situace na trhu s pamětmi) a podle toho rozhodne, zda dojde (jen) na 256bit konfiguraci, nebo připraví i 384bit verzi.
Medusa Point
Druhá informace se týká standardního APU Medusa Point a zatím bude vhodné brát ji trochu s rezervou, dokud ji nepotvrdí další zdroje. Do světa ji pustil WCCFTech na základě strojového překladu z čínštiny, kdy leaker GoldenPigUpgrade vyjadřuje přání, aby integrovaná grafika APU Medusa Point RDNA 3.x dostala novější multimediální výbavu z RDNA 4.
V případě Medusa Point dosud zdroje hovořily o tom, že APU ponese grafiku architekturou nastupující po RDNA 4, ať už jí budeme říkat RDNA 5 nebo UDNA. Zkrátka „Navi 5“, jak minimálně pro větší Medusa Halo potvrdila již loni uniklá roadmapa AMD:
AMD GPU roadmap (Anandtech)
Pokud by se AMD rozhodla Medusa Point vybavit architekturou RDNA 3.x namísto RDNA 5 / UDNA, šlo by o podobnou změnu rozhodnutí jako u stávajícího APU Kraken (kde namísto původně plánované RDNA 4 byla použita RDNA 3.5). Důvodem patrně bylo zajištění včasného vydání v případě, že se na vývoji architektury něco zdrží. Druhou možností by mohlo být rozhodnutí, že AMD chce Medusa Point vydat dříve než na CES 2027, patrně ještě ve druhém pololetí 2026, kdy RDNA 5 / UDNA ještě nebude dokončená.